R, 9.12.2022
Börsi ja krüptoturu hinnad toob sinuni

WSJ: Porsche, GM, Toyota ja teised autofirmad võtavad 5G suurelt ette

Artikli sisu pärineb partnerväljaandest The Wall Street Journal.
William Boston
, ajakirjanik, WSJ
WSJ: Porsche, GM, Toyota ja teised autofirmad võtavad 5G suurelt ette
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Porsche elektrimudeli Taycan turbo S kapoti läikimalöömine Müncheni autonäitusel 2021. aasta 8. septembril.
Porsche elektrimudeli Taycan turbo S kapoti läikimalöömine Müncheni autonäitusel 2021. aasta 8. septembril. Foto: MICHAELA REHLE/REUTERS
  • Tarkvaravärskendused sõidu ajal
  • Hoiatused halbade teeolude eest
  • Omavahel välkkiirelt vestlevad autod

Turule on tulemas vilkad 5G mobiilvõrgud ning autotootjad nuputavad, mida kogu selle kiirusega peale hakata.

Saksa sportautofirma Porsche on oma Weissachi testiringrajal sõidutanud elektrilisi Taycaneid selleks, et näha, kuidas neisse ehitatud 5G seadmed autode vahel infot vahetada võimaldavad.

Porsche on üks vähestest autotootjatest, kes on koostöös telekomiga ehitanud väikesi kohalikke 5G võrgustikke, et uusi automudeleid arendades seda tehnoloogiat järele proovida. Kiired võrgustikud on niivõrd uus asi, et autotootjad tarvilikke seadmeid veel testivad, mõnel puhul aga alles disainivad.

Ambitsioonid on neil uue tehnoloogiaga suured. Näiteks tahetakse kiire võrgu abil sõidu ajal tähtsaid tarkvaravärskendusi teha ning nobedamalt digitaalseid kaarte uuendada ja teeoludest märku anda. Ühtlasi võiksid autod suhelda nutiinfrastruktuuriga nagu valgusfoorid ja hooned. Näiteks teaks siis isesõitev takso, et järgmisel ristmikul on punane foorituli. Ja autod võiksid omavahel vestelda – hoiatada punase tule alt läbi lippava jalakäija eest või teatada takistusest teel.

Porsche tegevjuht Oliver Blume ütles, et katsesõidukitest kogutavad andmed aitavad neil disainida kiipe autonoomsete sõidukite ning juhi abistamiseks mõeldud keerukamate programmide tarvis.

«Meie jaoks on tõeliselt tähtis näidata, kuidas see töötab, eriti tulevast tootearendust silmas pidades,» ütles Blume. «See on oluline protsessorite arendamiseks, mida me tulevikus kasutama hakkame, et need 5G jaoks sobiksid.»

Uued tuuled

Kiiremate mobiilivõrkude arendus langeb kokku fundamentaalse nihkega autotehnoloogias. Minevikus oli autodes kümneid tarkvaraga varustatud arvutikiipe, mis kontrollisid konkreetseid funktsioone nagu tuled, mootori lülitid või aknad. Erinevalt nutitelefonidest või arvutitest, mida saab pidevalt uute omaduste ja funktsioonidega värskendada, ei olnud neid kiipe võimalik enne järgmise põlvkonna sõidukite tulekut uuendada.

Aastal 2012 tõi Tesla aga turule oma elektriauto Model S, kus levitatav tarkvara oli asendatud tsentraliseeritud arvutitega, mida saab üle õhu pidevalt uuendada ja mis muutis autonduse mõtteviisi täielikult.

Võimalus sõiduki tarkvara värskendada aitab tootjatel sõidukit pidevalt parandada ning pakkuda juhtidele just hetkel vajalikke funktsioone nagu roolisoojendust talvel või lisavõimsust elektrimootorile suusapuhkuse ajal mägedes.

Nii nagu nutitelefon, võib ka auto internetiühendusega seadmeks saada. Analüütikute hinnangul vurab aastaks 2025 maailma teedel 100 miljonit ühendatud autot.

Et kõik need värskendused kiireks ja töökindlaks teha, peab autotootjate käsutuses olema superkiire võrgustik informatsiooni saatmiseks üksikutesse sõidukitesse – ning see ongi peamine põhjus, miks autotootjad on sukeldunud 5G sügavustesse.

Koostöös Vodafone Groupiga ehitas Porsche kaks kohalikku 5G võrgustikku: ühe autode testimiseks oma Weissachi oma uurimis- ja arenduskeskuses ning teise põhitehasesse Zuffenhausenis, et tootmises arendada kiire andmeedastuse rakendusi.

Need pilootvõrgud läksid kasutusse septembris ning nüüd ehitab Porsche Itaaliasse veel ühte. Millal 5G-valmidusega sõiduriist turule tuleb, pole autotootja veel paljastanud.

General Motors on samal ajal alustanud koostööd USA suurima 5G võrgu operaatoriga AT&T ning lubas augustis, et hakkab pakkuma 5G tehnoloogiat teatud mudelites aastal 2024. Enne tehnoloogia laialdasemat kasutuselevõttu tuleb autoomanikel saada hakkama 4G ja LTE võrguga, mida GM võimaldab praegu ühendatud autode teenusega OnStar. OnStari kaarte, liiklusinfot ning info- ja meelelahutussüsteeme värskendab GM üle õhu.

General Motorsi pressiteatest loeme järgmist: «See tehnoloogia toob kaasa muusika, videote ja erinevate kaartide kiirema allalaadimise, kuid samuti laieneb see sõidukite värskendustele. Üle õhu tehnoloogia valdavaks muutudes saavad GM sõidukid uuendusi üha kiiremini alla laadida, kuna uued funktsioonid on kõikides uutes autodes, pikapites ja maasturites.»

Chrysleri omanik Stellantis ütles maikuus, et on alustanud koostööd ettevõttega Hon Hai Precision Industry Co., rohkem tuntud kui Foxconn. Nende ühisfirma kannab nime Mobile Drive ning arendab digitaalseid armatuurlaudu ja ekraane, mida autotegijad nüüd digitaalseteks kokpittideks kutsuvad. Tulevastele mudelitele on kavas paigaldada teisigi ühendatud autode funktsioone, mis kasutavad ära 5G kiiremat andmeedastust.

Stellantis pole veel teada andnud, millal mõni nende viieteistkümnest margist 5G tehnoloogiaga turule jõuab. Loetellu kuuluvad ka Peugeot, Jeep, Fiat, Alfa Romeo, Maserati jt.

Toyota Motor on asutanud ühisettevõtte Jaapani telekomiga Nippon Telegraph & Telephone. Kavas on ehitada mahukaid andmevõrke ja tehnoloogiaid, mis muu hulgas pakuvad 5G standardit ühendatud autode jaoks. Toyota näeb 5G võrkudele arvukaid kasutusvõimalusi, nagu üle õhu tarkvaravärskendused ja autonoomsete sõidukite kaugmonitooring, mis võimaldaks inimestel sõiduki üle eemalt kontrolli haarata. Lisaks ka multimeediarakendused.

Millal nad 5G auto turule toovad, seda Toyota teatanud pole.

Ohutus ennekõike

Mercedes-Benzis opsüsteemi MB.OS arendamise eest vastutav Michael Hafner ütles, et juba praegu pakub Mercedes olemasolevate mobiilivõrkude vahendusel pilvepõhiseid hoiatusteenuseid, näiteks kaasliiklejate tähelepanu juhtimine löökaugule või avariile teel – andmed saadetakse pilve, kustkaudu see siis laialdaselt levib. Hafneri sõnutsi on hoiatusaeg nii kiire, et 5G midagi eriti ei muudaks.

Küll aga saaksid autod omavahel 5G kaudu kiiremini suhelda ning hoiatada vahetute ohtude eest teel. Siin tuleks kasuks 5G lühem latentsusaeg – andmed jõuaksid ühest autost teise rutem.

«5G aitaks isegi hoiatada võimaliku ettesõidu stsenaariumi korral ristteel,» ütles Hafner. «Ja see ei piirduks autodega. Kui panna kiip lapse ranitsasse, siis võiks ka sellise stsenaariumi eest hoiatada.»

Märksõnad
Tagasi üles