Skip to footer
Päevatoimetaja:
Urho Meister
Saada vihje

WSJ: TikToki suunamudijad Vene-Ukraina sõja infolahingu rambivalguses

Artikli sisu pärineb partnerväljaandest The Wall Street Journal.
Suunamudijad on kaasatud infooperatsioonidesse mõlemal pool rindejoont. Pildil veel hiljuti valdavalt tantsuvideotega vaatamisi kogunud, nüüd aga agendade ja jutupunktide vankri ette rakendatud rakenduse TikTok logo.
  • Sotsmeediastaare värbavad nii Valge Maja kui Kreml

Victoria Hammett (23) lõpetas äsja Lõuna-California ülikooli. Praktiliselt iga päev postitab ta TikTokki videoid, kus kõneleb omaenda sõnutsi «poliitikast ja muust kraamist».

Läinud nädalal riputas neiu üles 30-sekundilise video argumentidega, et lennukeeluala kehtestamine Ukraina üle kätkeb konflikti eskaleerumise riski. Analüüs põhines neljapäevasel privaatsel briifingul Valge Maja ametnikega.

Valitsuse virtuaalbriifingusse oli kaasatud kolmkümmend kuulsat suunamudijat.

Hammett on tegevdirektori abi grupis Gen-Z for Change. Varem tegutses ligikaudu 500 tiktoklasest koosnev rühmitus nime all TikTok for Biden. Jälgijaid tuleb kambapeale kokku umbes pool miljardit.

«Selle võrgustiku kaudu on meil võimalik jõuda uskumatult suure publikuni,» ütles Hammett, kelle TikToki-kanali jälgijate arv ulatub 750 000 kanti.

Briifing, mida komöödiasarjas «Saturday Night Live» hiljem pilati, keskendus küll TikTokile, kuid paljud kaasatud tegelased on popid ka YouTube’is, Twitteris ja mujal. Administratsiooni ametnikud rõhutasid WJS ajakirjanikele, kuivõrd oluline on varustada suunamudijad faktipõhise sisuga, mida nood saavad kasutada Ukraina-konflikti selgitamiseks oma miljonitele jälgijatele. Ametnikud toonitasid vastulöögi vajalikkust Vene valitsusele, kes nende sõnul maksab TikToki staaridele, et nood kremlimeelset materjali koostaksid.

Kremli sõnutsi on nende sõjalise tegevuse eesmärk kaitsta Venemaa julgeolekut ja vene keelt kõnelevaid inimesi Donbassis.

«Kas inimesed sellega nõustuvad või mitte, digiloojatest ja suunamudijatest on kujunenud tõeallikad paljudele, eriti millenniumilastele ja generatsioonile Z,» ütles Captiv8 asutaja ja tegevjuht Krishna Subramanian. Captiv8 on suunamudijate analüüsile keskenduv andmeanalüüsifirma.

Reedel avaldas liberaalne meediavalvekoer Media Matters for America 186 Vene suunamudija konto analüüsi, kes nende väitel õhutavad jälgijaid Venemaad toetama. Kampaania olevat koordineeritud. Kõnealused Vene suunamudijad – kellest paljud tavaliselt poliitikat ei aruta – postitasid 4.–8. märtsil ligi 200 videot Venemaad toetava sildiga «Russian Lives Matter #RLM», räägitakse raportis.

Mõne postituse pealkirjad, tiitrid ja trükivead olid identsed, mis raporti autorite hinnangul osutab «teatavale organiseerituse tasandile». Mõned suunamudijad sooritasid tantsu, mille käigus kujundasid oma kätest tähe Z.

Sotsiaalmeedia mõjujõudu kasutavad ka Ukraina suunamudijad ning viljakaks postitajaks on osutunud isegi Ukraina president Volodõmõr Zelenskõi. Kanalid, mis vaid paar nädalat tagasi Gucci käekottidest ja nahahooldusest kubisesid, muutusid Vene tankide Ukrainasse veeredes vaat et üleöö. Näiteks asus üks miljoni Instragrami-jälgijaga ukrainlasest suunamudija postitama Molotovi kokteili valmistamise juhiseid.

3. märtsil avaldas Manchester City ukrainlasest jalgpallur Oleksandr Zintšenko koos teiste sportlastega Instagramis oma 1,6 miljonile jälgijale ingliskeelse video nõudmisega, et NATO Ukraina taevas lennukeelu kehtestaks. Videot vaadati umbes 150 000 korda.

TikToki ja muu sotsiaalmeedia moderaatorite jaoks on vasturääkivad väited ja karm lahingumaterjal reaalajas kontemurdev väljakutse, millele lisandub valitsuste karistusmeetmete ja blokeeringute rägastik.

Praktiliselt täielikult on Kremlil õnnestunud blokeerida Facebook, reedel räägiti ka Instagrami tõkestamisest. Venemaa peaprokuröri büroo on palunud kohtul kuulutada Instagrami emafirma Meta Platforms ekstremistlikuks organisatsiooniks vägivaldsete postituste lubamise eest Ukrainasse sisenenud Vene vägede aadressil.

Nagu näitab Valge Maja neljapäevane briifing, nähakse sotsiaalmeedias tänapäeval kaalukat mõttekujundajat. Administratsiooni ametnike silmis on suunamudijate sisu oluliseks viisiks, kuidas ameeriklased – eriti nooremad ameeriklased – sõjast ja selle arengutest teada saavad.

«Inimesed kasutavad TikTokki, et kursis püsida,» ütles Harvardi ülikooli meediaõppejõud dr Joan Donovan. «Varem me TikTokki uudisteäpiks ei pidanud.»

Ta lisas, et tänu selliste platvormide olemusele on trend ka problemaatiline. Propagandaga ujutati TikTok üle niipea, kui sõda vallandus, ning tõde ja kuulujutte on tihtilugu keerukas eristada – paljuski seetõttu, et postitustel võib puududa kuupäeva ja kellaaja märgistus. «Inimesed usuvad, et näevad midagi aktuaalset, kuid materjal võib olla päevi või isegi aastaid vana,» ütles dr Donovan.

Valitsuste geopoliitilised agendad ei pruugi suunamudimisplatvormidele, nagu TikTok alati hästi sobida. Sai see ju tuntuks peamiselt tänu tantsuvideotele ja pakkus kasutajaile eeskätt hetkelist meelelahutust.

Mõned Valge Maja briifingu delegaadid end sellistest asjadest kõigutada ei lase. Näiteks võiks tuua 31-aastase Jules Suzdaltsevi, kel on kanal Good Morning Bad News, tellijaid umbkaudu 1,1 miljonit ning teemadering rikas – sotsiaalne ebavõrdsus, majanduslik ebaõiglus jne. Suzdaltsevi sõnutsi saatis USA valitsus sündmusega signaali, et tunnustab tema ja teiste suunamudijate tööd ja tegevust.

Kummatigi on Ukrainas sündinud ja imikuna USAsse sattunud Suzdaltsev briifingus ka pettunud. Ta ütles, et vestlus oli pinnapealne ning ametnikud jäid hätta teatud küsimustega – näiteks kui üks suunamudija soovis teada, mida kavatseb Valge Maja võtta ette kasvava inflatsiooni mõjuga noortele tarbijatele. «Lõppkokkuvõttes soojendati seal justkui üles jutupunktid, mida Valge Maja juba mõnda aega Ukraina sõja asjus pakub,» ütles ta.

Kommentaarisoovile Valgest Majast vastust laekunud pole.

—Kaasautor: John D. McKinnon

Inglise keelest tõlkinud Urho Meister

Kommentaarid
Tagasi üles