R, 9.12.2022
Börsi ja krüptoturu hinnad toob sinuni

WSJ: Bayerische Motoren Werke vilgutab ohutulesid

Artikli sisu pärineb partnerväljaandest The Wall Street Journal.
Stephen Wilmot
, ajakirjanik, WSJ
WSJ: Bayerische Motoren Werke vilgutab ohutulesid
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Elektriline BMW iX 19. aprillil 2021 Shanghai automessi meediaüritusel.
Elektriline BMW iX 19. aprillil 2021 Shanghai automessi meediaüritusel. Foto: ALY SONG/REUTERS
  • BMW tellimused on pidurdunud
  • Saksa automeister langetas ka rahavoogude ootusi
  • Hoogu on maha võtnud investeeringud elektriliikuritesse

Enamik autofirmasid on sel aruandlushooajal oma sõiduplaanid paika jätnud ning korrutanud närvilistele investoritele, et «rahu, ainult rahu». Mitte BMW.

Nimelt on Müncheni poisid murdnud oma ammuse tava turgusid mitte ehmatada ning langetanud vaba rahavoo prognoosi «vähemalt 10 miljardi euro peale», viilides numbri kahe miljardi võrra väiksemaks. Süüdlasi käidi välja kaks: põdur tootmine jätkuva pooljuhipõua tõttu ning kasvavad kulutused elektriautodele.

Veelgi murettekitavam on aga ehk see, et BMW mainis ka tellimuste kukkumist kõrvutades mullusega. Nad usuvad, et aasta lõpuks olukord normaliseerub, pidades eriliselt silmas Euroopat. Mis näikse kinnitavat muresid tarbijanõudluse tumenevast väljavaatest. Börsipäeva hakul langes sakslase aktsia selliste sõnade peale 6 protsenti – tegemist oli tõesti ebatavalise sammuga ettevõtte jaoks, kes tavaliselt avaldab arvusid konkurentidest hiljem ning armastab esitleda end kui igavalt usaldusväärset tegijat.

Telli The Wall Street Journali igakuine uudiste ülevaade e-mailile

Liitu uudiskirjaga

«Seda, mida BMW ütleb, mõtlevad investorid tegelikult kogu sektori kohta, aga ikkagi said nemad (st baierlased – toim) selle teate eest karistada,» ütles Redburni analüütik Charles Coldicott.

Valdavalt on autotootjad varasemate prognooside juurde jäänud või ootusi isegi tõstnud. BMW vahetuim rivaal Mercedes-Benz kergitas läinud nädalal oma kasumiväljavaadet ning rääkis, et nõudlus ületab jätkuvalt pakkumist. Võib-olla on BMW andmete tõlgendamisel lihtsalt teistest ettevaatlikum. Eelseisvatel kuudel katsuvad investorid suuremat selgust saada.

BMW näitajad on tänavu tugevasti lääbakil tänu sellele, et veebruaris sai haaratud kontroll Hiina ühisettevõtte BMW Brilliance Automotive’i (BBA) üle, kasvatades osalust 25 protsendi jagu. Kui 10 miljardit eurot aastas vaba rahavoogu tundub ikkagi liig firma puhul turuväärtusega umbkaudu 51 miljardit eurot, siis selgitab seda BMW ja BBA bilansside ühteliitmine. BBA kontol oli avakvartali lõpuks 8,7 miljardit eurot. Arvestades maha 3,7 miljardit, mis BMW veerandi osaluse eest välja käis, jätab see sularaha sissevooks 5 miljardit eurot.

BMW soostus oma BBA-osaluse kasvatamisega aastal 2018 ehk peatselt pärast seda, kui Hiina valitsus taganes Trumpi administratsiooni survel nõudmisest, et autotootjad tegutseksid sealsel siseturul 50:50 ühisettevõtete kaudu. Kõvem kontroll esinduse üle maailma suurimal autoturul on küll mitmeti BMW strateegilistes huvides, kuid nagu meenutasid äsjased välgunooled Taiwani ümber, kaasneb Hiinasse investeerimisega paras ports geopoliitilist riski.

Stellantise tegevjuht Carlos Tavares ütles läinud nädalal, et parim Hiina-strateegia on «kergem portfell». Sõnade taga on teod: just äsja tagurdas ta välja Jeepide tootmise kooslusest Hiinas, sest usaldus purunes. Kurjakuulutav pretsedent on Renault’ kolossaalne korstnassekirjutus Venemaal, samuti pole ükski teine autotootja peale BMW oma osalust Hiinas kasvatanud. Veelgi sügavamalt Hiinasse juurdunud on puhtalt aktsiaosaluse põhjal vaid Tesla, kelle tehas Shanghais kuulub neile täielikult. Siiamaani on Elon Muskile sellest küll vaid tulu tõusnud.

Nüüd kinnitub siis investorite kotkapilk sellele, kuidas majanduse jahtumine autoturgusid mõjutama hakkab. Lääne-Hiina Pelosi-pingete pärast on BMW küsimärk aga kõikidest kõige kõveram.

Inglise keelest tõlkinud Urho Meister

Märksõnad
Tagasi üles