R, 9.12.2022
Börsi ja krüptoturu hinnad toob sinuni

WSJ: Lähenev suurlahing Apple vs Google su auto hinge pärast

Artikli sisu pärineb partnerväljaandest The Wall Street Journal.
Christopher Mims
, ajakirjanik, WSJ
WSJ: Lähenev suurlahing Apple vs Google su auto hinge pärast
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Apple'i järgmise põlve CarPlay võimaldab autojuhil seadistada meelepäraseks näidikuid armatuurlaual.
Apple'i järgmise põlve CarPlay võimaldab autojuhil seadistada meelepäraseks näidikuid armatuurlaual. Foto: Apple
  • Tulevikus võib liiklusvahendi valiku otsustada telefoni ökosüsteem

Paari aasta pärast võid sa uut autot valides end lisadilemma eest leida: kas võtta Google või Apple? Aga äkki Amazon?

Nüüd, mil autod – eriti need elektrilised – rohkem ratastel mobiilideks on muutumas, hakkavad tööstusharus ilmnema nutitelefonituru nooruspäevade trendid. Viimase paari aastaga on troonivate telefonitootjate duell diilide pärast autofirmadega teravnenud. Jõuliselt tungib autopõhise Android-opsüsteemiga peale Google, samal ajal katsub kapoti alla oma tarkvara sokutada Apple.

Kuna autotootjatele käib tarkvaralahing tehnoloogiafirmadega üldiselt üle jõu, kaldutakse koostöö poole. Protsess pole pingeteta, sest samas soovitakse säilitada kontrolli kasutajakogemuse üle ning hoida oma käpa all pakatavat andmevarasalve.

Ühesõnaga: igal autofirmal tuleb leida delikaatne tasakaal selle vahel, kui palju teha ise ja milline viil pirukast tehnohiidudele loovutada. Mistõttu on kujunemas kohutavalt keerukas «automobiilide» kompott. Siiamaani võisid roolikeerajad võtta asja rahulikult ega pidanud pabistama selle pärast, millisel tarkvaral nende masinad sõidavad. Selline süütusajastu võib läheneda loojangule.

Samas tõotab elu minna lihtsamaks selle võrra, et autos peituv tarkvara on armsa telefoni sarnane ja tundub (isegi) töötavat. Samas ähvardab opsüsteemide kahevalitsus näiteks järelturgu: kujuta end ette kirjutamas automüügi kuulutust stiilis «läbisõit 100 000 km, täitsa korras, toetab kõike kuni Apple CarOS 3.1, Androidi-meestel mitte helistada (elagu iPhone!)».

Google sai stardist paremini minema

Toimuva mõistmiseks alustagem agressiivsusest, mida on üles näidanud Google.

Tarkvara on kahmamas oma haardesse praktiliselt kõiki meie autosid kontrollivaid aspekte, nagu juhiabi süsteemid kiiruse ja pikivahe säilitamiseks ning kood ja kompuutrid, mis korraldavad sõiduki seiskumise vajutades pedaalile – või ajab auto neid pidurdamise asju ise.

Samas on opsüsteemide pärusmaaks praegu peamiselt infotainment ehk kaardilugemine, filmivaatamine jms.

Telefonirakendusi suudavad armatuurlauale manada nii Google kui Apple (Android Auto ja CarPlay).

Google on omadega kaugemale jõudnud. Aastal 2017 käis ta välja nähtuse väheerineva nimega Android Automotive. Tegemist on autosse endasse paigaldatud opsüsteemiga, mis kontrollib sisseehitatud infotainment-süsteemi (ega kuva lihtsalt teatud versiooni telefoniekraanist). Paljudes uutes autodes sisalduv Android Automotive muudab nende ekraanid sisuliselt Androidil toimivaks tahvelarvutiks, kus saab kasutada autodele kohandatud Android-äppe. Ühtlasi saavad autotootjad litsentsida Google’i enda äppe ja teenuseid. Seda siis lisavarustusega Google Automotive Services.

Android Automotive on Android Autost oluliselt võimekam. Ta kogub auto teistest osadest igasugu andmeid, nagu kiirus, aku tase, küte ja kliima… põhimõtteliselt kõike, mida autotootja soovib Google’i tarkvarale kättesaadavaks teha.

Android Automotive vahetab välja selle sageli sobimatu tarkvara, mida autofirmad varem oma masinatesse toppisid. Võtame näiteks Fordi paljupilgatud süsteemi Sync, mis sündis koostöös Microsoftiga ja jätkas aastast 2014 kui BlackBerry QNX. Kuni Ford mullu teatas, et vahetab taaskord tarkvara ja algusega 2023 saab värskeks teekaaslaseks Android Automotive. 2020. aastal läks Ameerikas müüki esimene Android Automotive’iga varustatud auto, Volvo elektrikas Polestar 2.

Tänase seisuga on Google kuulutanud välja koostöölepingud ligi tosina autotootja ja autojuppide tarnijaga, brändide seas on Stellantis, Honda, BMW, Renault-Nissan-Mitsubishi ning General Motorsi margid GMC ja Chevrolet. Avatud lähtekoodiga Android Automotive’i kasutamisest on teatanud teisedki, kes Google’iga partnerlust sõlminud pole. Näiteks elektriidu Lucid Motors.

Autotootjate jaoks seisneb Android Automotive’i pluss selles, et autodesse istutatakse juba olemasolev opsüsteem, mida tehnoloogiafirma hooldab ja jätkuvalt värskendab, kandes kõik koormad, alates sellistest pisikestest, kuid olulistest üksikasjadest nagu vastavus traadita andmeside standarditele. Google omakorda lõikab kasu võimalusest laiendada oma teenuseid avarale sõidukivalikule, rääkis Haris Ramic, kes on juhtinud Google’i Android Automotive’i tiimi alates selle asutamisest aastal 2015.

Ühtlasi tähendab see, et Google’i teenuseid Maps või Assistant kasutab suurem inimmass. Android Automotive’iga on määratud müüki minema sajad miljonid sõiduriistad ning kasutajaliidese ja äppide seisukohast soetatakse endale siis iseliikuv Android-telefon.

Apple paigal ei passi

Autode tarkvaratransformatsioon on alles lapsekingades ning kuidas kõik välja kukub, on keerukas ennustada. Nagu pakkus McKinsey Berliinis baseeruv autonduskonsultant Kersten Heineke, võib asi lõppeda sellega, et paljud autotootjad panevad oma sõidukitesse Google’i või Apple’i ehitatud süsteemid, mida nad ise eriti ei kohenda.

Omaenda versiooni Android Automotive’ist – ehk tarkvara, mis toimiks ka iPhone’i autoga ühendamata – Apple välja kuulutanud pole. Kuid nagu me teame, on nad avalike väljaütlemistega väga vaoshoitud.

Küll aga viitas juunikuisel Apple’i arendajate konverentsil esitletud (iPhone’i peegeldava) CarPlay demo järgmine põlvkond sootuks sügavamale, vaat et Android Automotive’i tasemel integratsioonile. Näiteks näidati seal visandeid tulevikuliidestest armatuurlaual. Mõned analüütikud on Apple’i hüpoteetilisele autotarkvarale juba nimegi pannud: CarOS.

Uudse CarPlay partneritena on Apple välja kuulutanud kümmekond firmat, nagu Volvo, Ford, Honda, Renault, Mercedes ja Porsche. Jutt käib mudelitest, mis veeretatakse välja aastal 2023.

Kui Apple oma tarkvara autotootjatele välja litsentsiks, oleks see paras pretsedent – täiskontroll nii riist- kui tarkvara üle on olnud nende kirg ja kinnisidee. Kuid teisest küljest ei tahaks Apple ehk jääda Google’i kannupoisiks sadades miljonites autodes, pakkudes CarPlay tarkvara kasutamiseks rivaali opsüsteemis. Hetkel taoline olukord mõnedes Volvodes ja Polestarides valitsebki, kuid samas on tegemist tunduvalt tagasihoidlikuma integratsiooniga, kui tegelikke autoosi käitav opsüsteem.

Juunikuises esitluses näitas Apple igatahes, kuidas uus CarPlay võttis üle auto näidikukomplekti, nagu kiirus, pöörded ja aku seis.

Reeglina peavad taolised näidikud ja juhitavuse jaoks kriitilised süsteemid auto füüsilise riistvaraga sügavalt integreeritud olema, selgitas endine BMW tarkvarainsener Isaac Trefz – vastasel korral ei vastaks nad rahvusvahelistele ohutusstandarditele. (Täna on Trefz tootejuht OpenSynergys, mille tarkvara aitab autode pardaarvuteil lahendada ettesöödetud ülesannete pundart.)

Canalysi autoanalüütiku Chris Jonesi arvates on Apple ilmselt läinud autotootjatega teatavale kompromissile, et nood võiksid valmistada ette järgmise põlve CarPlayga ühilduvad süsteemid. Igal juhul saab koostöö autofirmadega olema varasemast oluliselt sügavam, lisas ta.

Küllap kipuvad mõned autotootjad Apple’i tõenäoliselt rangete kasutustingimuste peale torisema, oletas Jones. Kuid ta usub, et mõned on koostööle läinud juba lihtsalt selle meeletu nõudluse tõttu: peitub ju iPhone ligi miljardi ilmakodaniku püksitaskus.

Jaole ruttab igamees

Eeltoodule lisaks ehitavad omaenda opsüsteeme ka paljud autotootjad. Näituseks Volvo. Infotainment teotseb neil küll Android Automotive’i peal, kuid autot hoiab käimas eraldiseisev VolvoCars.OS, rääkis digidirektor David Holecek. Kõike seda kannab riistvaraassortii traditsioonilistelt autoosatootjatelt, aga ka uustulnukatelt Nvidia, Qualcomm jt. Sõltuvalt margist ja mudelist.

Mitmed autotootjad kavatsevad tulevikus kasutada Qualcommi kiipe.
Mitmed autotootjad kavatsevad tulevikus kasutada Qualcommi kiipe. Foto: Qualcomm

Mõned (nt Lucid) panevad paari Android Automotive’i ja Amazoni assistendi Alexa. Stellantis, kelle 14 brändist koosnevas tallis istuvad muu hulgas Jeep, Chrysler, Maserati ja Alfa Romeo, on mõnesse neist Android Automotive’i istutanud. Ja jaanuaris anti teada, et pardale võetakse ka valik Amazoni teenuseid.

Stellantise tarkvaraboss Yves Bonnefont kinnitas küll, et edaspidi tahavad nad omaenda tarkvara arendada – «et tarkvaratulevik kuuluks meile endale». Kummatigi kulub marjaks ära ka koostöö Google’i ja Amazoniga, sest sedaviisi saab säästa aega ja ressursse ning pakkuda mõlema klientidele meelepäraseid tarkvaraelamusi.

McKinsey konsultant Heineke ennustas, et taoline tarkvara ja süsteemide segapuder jääb meie menüüsse veel pikemaks ajaks. Lihtsalt liiga palju on ohutuskriitilisi funktsioone ning keerulisi infokilde ja juhiabijubinaid, et üksainus ettevõte selle kõigega hakkama saaks, olgu ta isegi Google, Apple või Amazon. Teades taustaks, et kõik kolm isiklikke autosid robottaksode väel välja suretada tahavad.

Kuidas iganes kõik välja joonistub, mobiililahingute tempost siin ilmselt rääkida ei saa. Need lahvatasid äkitselt: iOS, Android ja… Fire Phone – seda mäletate?

«Autotööstus on kogunisti konservatiivne,» teab Trefz, kes aastakümneid autodele riist- ja tarkvarasüsteeme on disaininud. «Kui mõni mõtleb viiest aastast, siis mina pakuks pigem 20.»

Inglise keelest tõlkinud Urho Meister

Märksõnad
Tagasi üles