R, 9.12.2022
Börsi ja krüptoturu hinnad toob sinuni

WSJ: Miks kõik endale ühtäkki energiajooke sisse kallavad?

Artikli sisu pärineb partnerväljaandest The Wall Street Journal.
Rachel Wolfe
, ajakirjanik, WSJ
WSJ: Miks kõik endale ühtäkki energiajooke sisse kallavad?
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Tühjad
Tühjad Foto: Tambako The Jaguar
  • Uus joogilaine lubab paremat mekki ja varasemast vähem suhkrut
  • Tohtrid toonitavad siiski mõõdukust

Kogu USA kulistab kraami, mida ennemalt eksamieelse tudengiööga seostati.

Ameerika augustikuine energiajoogimüük oli aastatagusest üleval 17 protsenti, näitab NielsenIQ statistika. 2019. aasta suvega võrreldes tuleb tõusuprotsente 56.

Energiapurke kougitakse nüüd lahti jõusaali jalutades ja kontorisse laekudes. Või voodist tõustes, et päeva käima saada. Paljude kere kisendab kofeiinilaksu järele uues reaalsuses, kus pandeemiapiirangud taanduvad ja sotsiaalelu sumiseb.

Sektori turukasvu toidab terve sortiment jooke, mis väidavad end tervisele mitte eriti kahjulikud olevat. Tarbijaid tõmbavad siltidele kirjutavad vitamiinid, elektrolüüdid, mõnusad maitseomadused ja varasematest variantidest väiksem suhkrukogus – vaatamata arstide manitsustele, et nii suhkrut kui kofeiini võib neis ikkagi liiasti olla.

Üliõpilaspõlves pahandas Nicole LoRusso (23) alatasa sõpradega, kes eksamid Red Bulli seljas sooritasid. «Te tapate ennast ära, ei väsinud ma korrutamast,» rääkis nüüdne suhtekorralduskonsultant, kes endale iga kuu kaks kasti Celsiust tellib ning tööpäeva algust selleta absoluutselt ette ei kujuta.

Ta tunnetab energiajoogistigma taandumist ning tarbib töölauas, avalikult. Suhtumisnihe toimus suvel, jõusaalisõbrannade õhutusel. Lisaks hakkasid nöörimisena tunduma Starbucksi jäälate eest kasseeritavad 7 dollarit, kui Celsius tuleb kätte 2 dollarit purk.

(Red Bull kommentaarisoovile ei reageerinud.)

LoRusso katsub piirduda purgiga päevas. Kuigi Celsius tundub olevat liigikaaslastest tervislikum. «Puuvilja pilt peal ikkagi,» naljatleb naine.

Establishment ehk Red Bull ja Monster katavad küll veel turupirukast enam kui poole, kuid kiireimat kasvu teevad teised.

Celsiuse (sündinud 2005) äri läks käima alles viimase kolme aastaga. Tänavuse kuue avakuu kasv oli mullusega kõrvutades ligi kolmekordne (93 miljonilt dollarilt 269 miljonile), rääkis esimees John Fieldly. «Mõned maitsed lõppesid meil vahepeal otsa, puhtalt nõudluse pärast,» lisas ta. Peamisi müügihitte on roheline vaarika-assai tee ja mulliga maasikaguajaav.

Fieldly viitas Numeratori tarbijainfole, mille järgi tuleb ligi veerand nende müüginumbritest inimestelt, kes iial varem energiajooki ostnud pole.

Ta lisas, et keskmisele täiskasvanule nende joogid terviseriski ei kujuta, kuna suhkur puudub. (Magusaks teevad neid steevia ja eritrütool.)

Samal ajal muretsevad meedikud edasi. Harvardi ülikooli rahvatervishoiu kateedri esimees Frank Hu ei salli energiajookide kõrget kofeiini- ja suhkrusisaldust, kuid valutab südant ka suhkruvabade alternatiivide pärast, sest kunstlike magusainete pikaaegsed järelmõjud on veel tundmatu suurus. Liigpruukimine võib põhjustada kõrget vererõhku, südamerütmi häireid, ärevust ja unetust, rääkis ta ning rõhutas riske noorsoole. 12-untsine Celsius sisaldab 200 milligrammi kofeiini, mis võrdub kahe standardse tassitäie kohviga.

«Viimase paari aasta tohutu tarbimishüpe teeb väga murelikuks,» ütles dr Hu.

Arenguid jälgib karastusjoogihiiglaste kullipilk. Sel suvel soetas Pepsi-Cola endale Celsiuses 550 miljoni dollarise osaluse, läinud aastal hakkasid nad müüma joogipoolist Mountain Dew Energy. Septembrikuus tutvustas oma esimest energiajooki Gatorade – Fast Twitch, eksklusiivses koostöös pikliku palli liigaga NFL. Laiem lansseerimine tuleb veebruaris. Väljakule trügib isegi Starbucks: partneriks PepsiCo, toodi esimene tooteseeria turule jaanuaris.

Purgis või pudelis pakutava valmiskohvi turg Ameerikas on energiajookidest viis korda väiksem, augustikuise aastakasvuga kõigest 2 protsenti.

30-aastane ravimiteadlane Taylor Brooks annab Dallases hobikorras varahommikusi joogatunde, mille ette käib tihtilugu ka Celsius. Pidavat pea selgeks lööma.

«Muidu ei saa nagu treenerikäiku sisse.»

Energilisi uustulnukaid on veelgi, näituseks C4 ja Bang. Edu võti on seesama tervisekuvand – mis mõne analüütiku arvates on küsitav, kuid tekitab tarbijais õigeid võnkeid.

Bang pistab purki B-vitamiine ja aminohappeid, mis meelitasid püsitarbijaks meditsiinitehnoloogiafirma turundusdirektori TJ Quigley (44) Californiast.

Oma akadeemilist teekonda alustas spetsialist Washingtoni ülikoolis, kus 1999. aastal ühtlasi Red Bulli brändisaadiku mantlit kandis. Ja seda nestet tohutus koguses kaanis. Pärast diplomi omandamist võttis ta tervise huvides hoogu vähemaks. Kuidagi kahtlane tundus märjukese metalne maitse. (See eriline teravus tuleneb tauriinist, uuris WSJ välja.)

Lennates on tulnud ja läinud kaks aastakümmet. Täna läheb Quigleyl purk Bangi, Red Bulli või Celsiust päevas. Just pärast lõunapausikest kodukontoris.

«Mul pole aega, et pool tundi Starbucksis käia,» ütles Quigley. «Teate, ma lähen võtangi ühe praegu.»

TJ Quigley oma igapäevase Celsiusega.
TJ Quigley oma igapäevase Celsiusega. Foto: CHERI QUIGLEY/ abikaasa

Inglise keelest tõlkinud Urho Meister

Märksõnad
Tagasi üles