R, 9.12.2022
Börsi ja krüptoturu hinnad toob sinuni

WSJ: Miks iseliikuv auto ikkagi inimese abi vajab

Artikli sisu pärineb partnerväljaandest The Wall Street Journal.
Paul Berger
, ajakirjanik, WSJ
WSJ: Miks iseliikuv auto ikkagi inimese abi vajab
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Ameerikas tunnistati tänavu suvel liikluskõlbulikuks juhi- ja kabiinivaba elektriveoauto Einride Pod.
Ameerikas tunnistati tänavu suvel liikluskõlbulikuks juhi- ja kabiinivaba elektriveoauto Einride Pod. Foto: Einride/SWNS
  • Omapäi kulgemise tehnoloogiatesse kallatakse dollareid miljardite kaupa
  • Kummatigi tunnistavad valdkonna tippjuhid, et küllap peab keegi alati kaugelt karjatama

Su lävele tulevikujuht pakikest poetada ei pruugi. Pigem passib ta miilide taga või võõras ajavööndis ning kamandab tervet trobikonda roboteid või droone.

Isesõidutehnoloogiatesse maetakse miljardeid dollareid, lootuses saavutada erakordset efektiivsust ja seljatada kaadrinappus. Siiski selgitavad selliste firmade tegevjuhid, et tõeline iseseisvus on tulevikumuusika – ega pruugi end iial kätte anda. Ja nii nad siis pressivad selles suunas, et üksainus inimolend võimalikult suurt masinahulka majandada saaks. Toidutoimetaja Serve Robotics peab praegu puldiruumis üht töötajat iga nelja uulitsal uitava roboti kohta. «Aga ajapikku saab neid inimese kohta olema sadu, ehk enamgi,» teatas tegevjuht Ali Kashani.

Inimmaailm on karm. Tuleb ju toidurobotitel tulla toime takistustega, nagu vedelevad e-tõuksid ja praht, mis asetsevad aegruumis ettearvamatult. Isesõitvad autod ja veokid saavad küll joonte ja fooride abil hakkama, kuid et teetööde puhul üle paralleeltriibu põigata – selline manööver on neile liiast. Nii peabki inimlaps ohjad haarama: oma sõna sekka ütlema või puldist juhtimise üle võtma.

Kaugjuhtimise esirinnas sõidavad tõstukid, mida saab juba manipuleerida sadade kilomeetrite tagant. Äsja ajas tarkvaraarendaja Phantom Auto rekafirma ArcBesti ja logistikapakkuja NFI Industriesi toetusel kokku 42 miljonit dollarit. Nimelt tahavad need kaks oma ladudes tuhandete kaupa puldijuhitavaid tõstukeid toimetama panna ning loodavad tehnoloogia kaudu kaasata kaugete kantide rahvast.

ArcBest/Phantom Auto tõstuk tööhoos.
ArcBest/Phantom Auto tõstuk tööhoos. Foto: PHANTOM AUTO/ARCBEST/via REUTERS
Tööhoos on ka tõstuki operaator.
Tööhoos on ka tõstuki operaator. Foto: NATHAN FRANDINO/REUTERS

Kaasasutaja Elliot Katzi sõnutsi tõstukid päris iseseisvalt hakkama ei saa. «Eriti kui on tegemist sellise ülimalt dünaamilise keskkonnaga nagu ladu, kus inimesed ja sõidukid vilkalt ringi liiguvad ja põrandal on kõiksugu kraami,» täpsustas Katz.

Praegu juhivad Phantom Auto kaugoperaatorid tõstukite igat liigutust. Varsti hakkavad mõned masinad aga rutiinsemaid manöövreid sooritama iseseisvalt, kinnitas Katz – näiteks saavad nad suutlikuks sõita lao ühest otsast teise. «Aastaks 2030 on inimkätt appi tarvis vaid keerukamate manöövrite puhul, näiteks veoauto tühjakslaadimisel või aluste asetamisel eri kõrgustele. Aga lihtsamad elemendid võtab tehnoloogia üle,» ennustab ta. «Nii et ikka käsikäes, inimene ja masin, niiviisi saab see mehitamata maailm tegelikult toimima.»

Mõnede pikamaarekade tehnoloogia pakkujate hinnangul on inimese sekkumine maanteedel vajalik juba seetõttu, et pelgalt wifi peale loota ei saa – signaal võib katkeda. Ülevaataja saab aidata, kui veoautol tuleb võtta vastu ebastandardne otsus, näiteks sõita peenra kaudu mööda, kui kellegi teekond on katkenud keset teed.

Abiks peavad olema kogenud autojuhid, tõdes Waymo veoautoosakonna juhataja Rocky Garff. Praegu sõidavad nende iseliikuvad rekad «spetsialistiga» juhiistmel. Aga paari aasta pärast saadakse ehk maanteel hakkama ka päris ise, loodab ta. Inimene istuks rooli vaid siis, kui sõita tuleb maanteelt ära lao manu.

Gatik AI kärutab väiksemaid veoautosid juba juhivabalt, kogu tee. Aga tegemist on ühe konkreetse 11 kilomeetri pikkuse otsaga Walmarti laost kauplusse.

Siiski on inimkäsi puldil valmis puhuks, kui teele on kukkunud puu, ütles tegevjuht ja kaasasutaja Gautam Narang.

Gatik AI autod Fort Worthis 18. mail 2022.
Gatik AI autod Fort Worthis 18. mail 2022. Foto: COOPER NEILL/REUTERS

Aastal 2019 alustades oli neil iga veoki kohta üks ülevaataja, sekkuda tuli kord või kaks reisi kohta. Täna olevat seda vaja vaid korda paar nädalas. Tulevaks aastaks tahavad nad saavutada vahekorra üks ülevaataja viie veoki kohta. Vaimusilmas näeb Narang seitsme aasta taha, kui viie asemele võib kirjutada 40. Aga jah, inimene jääb: «Varuplaan peab olema, ilma ei saa.»

Serve Robotics hakkas Los Angelese rahvale süüa vedama aastal 2018. Nende robotitele põhjustavad peavalu peamiselt jalgrattad, koerad ja lapsed. Kui teekond on tõkestatud, peab robot kinni ja ootab, et ülevaataja haaraks ohjad. Kaugjuhtijad on avastanud, et koertest ja jalgratastest saab mööda tüürida, aga laste puhul on parim mängida surnut. Sest «siis lahtub laste huvi ja nad lähevad ära», on tegevjuht Kashani kinnitusel täheldatud.

Otsejoones tühjal kõnniteel kulgeda pole robotitel probleem, rasked on ristmikud ja ülekäigurajad. Siis võtab inimene eemalt-kaugelt üle. Aasta jooksul peaks kätte jõudma olukord, mil robot ristteel peatub, ülevaatajalt üle tee minekuks luba küsib ja teeb seda siis päris ise.

Inimesed peavad silma peal ka iisraellaste droonifirma Flytrex Aviationi lennumasinatel, mis Põhja-Carolinas ja Texases viiest ostukeskusest kolme kilomeetri raadiuses eineid koju veavad. Droonid lendavad 70 meetri kõrgusel kliendi koduõue kohale. Seal laskuvad nad 25 meetrile ja lasevad toidu lõa otsas alla.

Flytrex teksaslasele toidupoolist toomas.
Flytrex teksaslasele toidupoolist toomas. Foto: ANDY JACOBSOHN/AFP

Tegevjuht Yariv Bash ütles, et iga lennus oleva droonipaari peale on neil üks operaator. Operaator seirab silmapiiri, kas läheduses lendab veel midagi. Kui jah, saab drooni nupuvajutusega tagasi kamandada või hädamaandumisplatsile suunata. Kui lennuamet FAA ja NASA droonijuhtimise süsteemi paika saavad, pole sellist seiret enam vaja. Peatselt peaks üks operaator tulema toime 20 drooniga ja üle selle FAA ei lubagi.

Aga täitsa üksi lendamist ei tule. «Ikka on inimest vaja, kes sekkub ja koju kutsub, kui juhtub mingi ootamatu asi.»

Inglise keelest tõlkinud Urho Meister

Märksõnad
Tagasi üles