Päevatoimetaja:
Urho Meister

WSJ: Hiina elektriauto läbilöök on hoiatuseks Läänele (3)

Artikli sisu pärineb partnerväljaandest The Wall Street Journal.
Copy
Naised imetlemas NIO mudelit es6 automessil Shanghais 18. aprillil 2023.
Naised imetlemas NIO mudelit es6 automessil Shanghais 18. aprillil 2023. Foto: Ng Han Guan/AP

Tänavu on Hiina raputanud automaailma juba kaks korda. Esimene kord Shanghai automessil, kus läänlased jahmusid kohalike elektriautode kvaliteedi, tehnoloogia ja hinnataseme peale. Ja siis tuli teade, et tänavuses avakvartalis sõitis Hiina autoekspordiga Jaapanist mööda – maailmaliidriks.

Kuidas suutis Hiina alistada niivõrd tulusas ja prestiižikas sektoris senised suveräänid USA, Euroopa, Jaapani ja Lõuna-Korea? Vastus: tööstuspoliitika, protektsionismi ja koduse konkurentsi unikaalne kombinatsioon. Kusjuures esimese kahe jaoks on Lääs paremini valmis, kui kolmandaks.

Võtame alguseks tööstuspoliitika, mis tähendab riigiressursside kasutamist soositud sektorite turgutamiseks. Kuigi järjest rohkem kipub sellele teele ka USA, on teema tundlik. Ajalooliselt on valitsused valikutega pigem mööda pannud ning jäänud toetama totakaid ja kahjumis ettevõtmisi. Nagu ka Peking.

Tagasi üles