- Kodutöönduse rindel on avanemas uhiuus rahateenimise võimalus: suunamudija assistent.
Kõigepealt tulid suunamudijad. Nüüd on mõned neist märganud, et tegelikult teenib rohkem raha tööstusharukaaslasi toetades.
Elatise teenimisest sisuloomiselt YouTube’is, TikTokis või Instagramis unistavad paljud Ameerika noored. Samas ei kaasne suunamudija staatusega veel ilmtingimata kergelt sülle kukkuvat tasuta kraami, reise ja tootetutvustuse diile. Vähesed teevad sellisel tasemel raha nagu TikToki-tähed Charli ja Dixie D’Amelio või kõige populaarsemad videomängustriimijad Twitchis – miljoneid aastas. Ning isegi pisikesed muutused platvormi algoritmis võivad sisulooja nähtavuse, ning seega sissetuleku, röövida üleöö.
Kuna kasumlik suunamudimine igaühel ei õnnestu, on kõrvalproduktina sündinud suunamudija assistendi amet. Paljud neist on ise endised suunamudijad, kes on omaenda sõnutsi avastanud pragmaatilisema viisi olla sotsiaalmeediaettevõtja ning tegeleda asjaga, mida armastavad.
:format(webp)/nginx/o/2024/07/19/16231688t1h635d.jpg)
Paljud suunamudijaassistendid ütlevad, et tugiteenused nagu videotöötlus, sisustrateegia ja kokkuviimine promojaid otsivate brändidega pakuvad palju stabiilsemat teenistust. Lisaks tuleb pidevalt peale värskeid suunamudijahakatisi, kes vajavad nende kogemusi ja nõu. Nagu näitas analüüsifirma HigherVisibility tuhandet 18–25 aasta vanust ameeriklast puudutanud uuring aastast 2022, plaanis neist suunamudijaks hakata 27 protsenti. Kellest omakorda 15 protsenti ütles, et see on nende ainuvõimalik karjäärivalik. Peamiselt meelitab noori sellele teele võimalus lõigata kasu oma lemmiktegevusest ning vältida töölkäimisega seotud piiranguid.
20-aastane Ethan Weems tavatses TikTokis traditsiooniliselt suunda mudida, kajastades oma seiklusi toidukraami kohaletoimetajana DoorDashi ja Uber Eatsi teenistuses. Läinud aasta juunis laiendas ta haaret ja käivitas videotöötlusäri.
Ta ütles, et tagasihoidliku sissetulekuga suunamudijate jaoks on selline väljast sisse ostetav teenus suurepärane võimalus suurendada igakuist sissetulekut ja omandada ärivilumust.
17 500 TikToki-jälgijaga Weems on teeninud paarsada dollarit fondist, mille platvorm sisuloojate julgustamiseks avas, ning paar tuhat dollarit sponsorlustelt. Aga üht omaenda videot töödeldes taipas ta, et just sellesinase oskuse võiks suurema raha ette rakendada.
«Minu lemmiktegevus oli loomingu juures alati just järeltöötlus,» ütles ta. Esimese kliendi – spordipanustaja Matt Tanneri, tuntud kui Mattybetss – sai ta endale nii, et pakkus talle oma teenuseid tutvumise korras kuuks ajaks tasuta.
:format(webp)/nginx/o/2024/07/19/16231689t1he023.jpg)
Nüüd on Weemsil kliente juba käputäis ning ta rehkendab, et kuus tuleb sisse 3000–4000 dollarit ja jalgpallihooajal rohkem. Ühtekokku oli ta läinud suvest sotsiaalmeediatööga teeninud umbes 30 000 dollarit.
Kui suure protsendi sellised konsultandid endale suunamudimisturust – Influencer Marketing Hubi andmetel mullu umbes 21 miljardit dollarit – moodustavad, pole selge. Kuid Duke’i ülikooli professor Aaron Dinin ütles, et teenus on muutunud sotsiaalmeedia sisuloojate ökosüsteemi eluliseks osaks. Dr Dinini sotsiaalmeediapubliku kasvatamise kursus on muutunud niivõrd populaarseks, et nüüd pakub ta tavapublikule lühemat versiooni internetis.
«Loojad on kõikjal ning seega peab kõikjal eksisteerima ka loojatoetajate taristu,» ütles dr Dinin. Ta usub, et suunamudimistööstuse küpsedes on tugirolli pakkujate arv määratud eelseisva viie aastaga kasvama.
Dinini kursusel õpivad mõned tudengid gruppides, kus üks on looja ja ülejäänud aitavad tal tuvastada tulusaid trende, muuta vastavalt vajadustele valgustust ja riietust ning töödelda nii videot kui audiot. Klassiruumis toimuv peegeldab suunamudimisäri igapäevaelu. Kui internetibränd kord juba kasvama hakkab, tekib vajadus tiimi järele, kelle abiga saab toota sisu soovitava kvaliteedi ja piisava sagedusega.
:format(webp)/nginx/o/2024/07/19/16231952t1h9c90.jpg)
Amaya Damme (22) asutas oma sotsiaalmeediaturundusäri Obtaining Social olude sunnil aastal 2020. Alustas ta sellest, et pakkus ennast väikeettevõtetele nende sotsiaalmeediakontodele sisu looma. Nagu Weems osutas temagi oma esimesele kliendile esimese kuu teenust tasuta. See oli üks päevitussprei bisnis.
Kuid siis hakkas ta ka suunamudijaid aitama, viies neid kokku brändidega, kelle juures ta mõnikord modelliotsi teeb. Ühe äsjase projekti raames firmaga, kes tahab paisata turule sodiaagimärkidest inspireeritud telefoniümbrised, värbas Damme mitu noort naissuunamudijat 21. sünnipäeva teemaliseks fotosessiooniks, millest see firma saab terve kuu jagu TikToki ja Instagrami sisu.
Nüüdseks teenib Damme omaenda sõnul kuuekohalise dollarikoguse aastas. Mitte siis otseselt suunda mudides, kuid siiski sisuloomes osaledes. «Kui raha teha, siis selliste asjadega, mida ma tõeliselt armastan, ja raske tööga,» ütles ta.
Mõned suunamudijaassistendid on murdnud rahvusvahelisele areenile. Joe Gagliese (31) ja tema keskkooliklassivend Mat Micheli võtsid endale alguses pähe aidata elukutselistel hokimängijatel oma sotsiaalmeediajälgijate pealt raha teenida.
:format(webp)/nginx/o/2024/07/19/16231956t1h0769.png)
Aga peagi selgus, et paljud hokimehed polnud sellisest lisateenistusest suuremat huvitatud.
Hakkasid siis hoopis aitama populaarsetel juutuuberitel brändi- ja sponsoridiile leida. Ning nõustama brände suunamudimislike turundusstrateegiate ehitamisel. Nii nägi aastal 2014 ilmavalgust firma Viral Nation, millel on neli rahvusvahelist kontorit ja mis teeb koostööd 10 000 suunamudijaga.
Gagliese ütles, et pole ise iial plaaninud suunamudijaks saada, aga samas on tal unistus ühel päeval YouTube’is sõiduautoülevaateid teha. Viral Nationis lihvitud taktikaliste vilumuste najal tahaks ta vaadata, kas äkki õnnestub ehitada üles omaenda suunamudijabränd.
«Mine iial tea, äkki kulub haltuuraks ära,» ütles ta.
Inglise keelest tõlkinud Urho Meister