:format(webp)/nginx/o/2025/06/20/16937847t1h65c1.jpg)
Mitte ainult Amazoni, aga ka teiste USA suurettevõtete juhid usuvad, et suur töötajate arv on ettevõttele tegelikult kahjulik ja et need, kes jäävad palgale, peaksid rohkem töötama.
Ameerika suurkorporatsioonide juhid on võtnud omaks põhimõtte: mida vähem töötajaid, seda kiirem kasv.
Tööhõivestatistika töötleja Live Data Technologiesi andmetel on USA avalikud ettevõtted viimase kolme aastaga vähendanud oma kontoritöötajate arvu 3,5 protsendi võrra. S&P 500 indeksi kuuluvatest ettevõtetest on viiendikul nüüd vähem töötajaid kui kümme aastat tagasi.
Koondamised ei ole põhjustatud ainult kärpevajadusest, vaid on märk laiemast nihkest ärifilosoofias. Talentide arvu suurenemine, mis varem oli märk kasvavast müügist ja kindlustundest tuleviku ees, tähendab nüüd seda, et ettevõtte juhid teevad midagi valesti.
Uus tehnoloogia, nagu generatiivne tehisintellekt, võimaldab ettevõtetel vähemaga rohkem ära teha. Kuid see pole kõik. Alates Amazonist kuni Bank of Americani ning ka kõikide teiste suur- ja väikeettevõtete juhtide hulgas on üha populaarsem seisukoht, et suur töökollektiiv on äritegevusele halb. Sõnum paljudest juhtkonna koosolekuruumidest on selge: kõik, kes on veel palgal, peaksid rohkem tööd tegema.
/nginx/o/2025/06/20/16937849t1hcb9f.jpg)
Amazoni tegevjuht Andy Jassy kirjutas teisipäeval töötajatele saadetud teates, et AI enneolematu võidukäigu tõttu kaob järgmise paari aasta jooksul vajadus teatud töökohtade järele. Selle aasta alguses ütles ta töötajatele, et iga uue projekti jaoks pole vaja 50 inimest. Ta lisas oma iga-aastases kirjas aktsionäridele, et parimad juhid teevad kõige rohkem kõige väiksema inimressursiga, mis on selle töö tegemiseks vajalik.
Procter & Gamble teatas sel kuul, et tööülesannete lisamiseks ja tiimide vähendamiseks kavatsetakse koondada 7000 töökohta ehk 15 protsenti kontoritöötajatest. Estée Lauder ja tutvumisäpi operaator Match Group teatasid hiljuti, et mõlemad on vähendanud oma juhtide arvu umbes 20 protsendi võrra. Microsoft kavatseb lähinädalatel koondada tuhandeid töötajaid müügi- ja teistest osakondadest.
«Mida lamedam, seda kiirem,» ütles Hewlett Packardi Enterprise'i finantsjuht Marie Myers sel kuul investoritele, kui ta arutas hiljutist töökohtade arvu vähendamist. HPEs, kus töötab nüüd alla 59 000 inimese, pole olnud nii vähe töötajad alates sellest, kui ta sai kümme aastat tagasi iseseisvaks ettevõtteks, märkis ta.
Kõik see on löönud sassi tavapärase värbamise ja koondamise tsükli. Varem oli tavaline, et majanduslanguse ajal koondati ja majanduse elavnemise ajal värvati. Kuid viimaste aastate tööjõukärped on toimunud kasvavate käivete ja kasumite taustal, andes märku sellest, kuidas töötajate väärtus on juhtide silmis muutunud. USA ettevõtete kasumid olid eelmise aasta lõpus Föderaalreservi St. Louisi harupanga andmetel rekordiliselt kõrged.
«Kõik, kellel on vähemalt 500 töötajat, sealhulgas riigiettevõtted, räägivad mulle, et nad ei vaja 30–40 protsenti töötajatest,» ütles tehnoloogiainvestor ja endine Adobe tegevjuht Jason Lemkin eelmisel kuul riskikapitali teemalises taskuhäälingusaates.
/nginx/o/2025/06/20/16937867t1hec07.jpg)
Kokkuvõtlikult on umbes igal viiendal S&P 500 ettevõttel nii kontorites kui ka tootmises nüüd vähem töötajaid kui kümme aastat tagasi ning see ei ole tingitud ainult ärisuundade müügist, näitavad Wall Street Journali poolt analüüsitud avalikud andmed. Nende hulgas on Walmart, General Motors ja Bank of America, mis on samal ajal tugevalt kasvatanud käivet.
Ehkki viimase kümnendi jooksul timmisid paljud Ameerika ettevõtted endid õhemaks, kasvas USAs tegelikult töötajate koguarv, muu hulgas tervishoiusektori ja avaliku sektori kasvu tõttu.
Kirves juhtide pea kohal
Koondamislained on tähendanud lõppu töötajate kuldajastule, mis algas koroonapandeemiaga, kus tööd oli palju ja tööandjad värbasid üksteise võidu kontoritesse uusi töötajaid. AI-ajastu saabudes prognoosivad paljud tippjuhid ja majandusteadlased nüüd, et vabu töökohti jääb üha vähemaks.
Need, kes tahavad ka edaspidi palka saada, on sunnitud leppima suurema töökoormuse ja rohkemate töökohustustega, et mitte kaotada töökohta ja oma tulevikuväljavaateid.
«Töötajad on liiga ärevuses, et tööelus edasi liikuda,» kirjutas õppeplatvormi Udemy analüütik Mischa Fisher viimase USA töökohtade aruande raporti kohta. «See takistab tavapärast liikumist hierarhias – karjääri alustavad töötajad ei saa rahulikult sisse elada, kogenud töötajad ei julge küsida edutamist ja läbipõlenud töötajad jäävad oma kohale.»
Suured kärped on tabanud just juhitasandi töökohti, kuigi Live Data Technologiesi andmed näitavad, et riigiettevõtted on viimasel ajal vähendanud ka muid töökohti. Juhitasandi töökohtade arv vähenes 2022. aasta maist kuni 2025. aasta maini 6,1 protsenti. Tippjuhi tasandi töökohtade arv vähenes 4,6 protsenti.
Kui Brian Moynihanist sai 2010. aastal Bank of America tegevjuht, töötas ettevõttes 285 000 inimest. Pank sulges filiaale, digitaliseeris äriprotsesse ega asendanud inimesi, kes ettevõttest lahkusid. Viimastel aastatel on pank vähendanud oma juhitasandite arvu 13-lt seitsmele.
/nginx/o/2025/06/20/16937900t1had3d.jpg)
Praegu on pangal umbes 213 000 töötajat ja selle tulud on 18 protsenti suuremad kui kümme aastat tagasi. «Oleme tõhusamad ja meil on vähem inimesi ning madalamad kulud,» ütles Moynihan aprillis investoritele.
Töötajaskonna koomaletõmbamine tähendab, et juhid peavad nüüd juhtima üha suuremaid meeskondi. Personalitarkvara pakkuja Lattice andmetel oli juhtidel 2020. aastal keskmiselt 4,2 otsest alluvat. 2023. aastaks oli see arv 5,1.
Rasvavähendus tähendab seda, et sageli on ettevõtetest järgi ainult luu ja nahk.
Nende võime süveneda oma töösse ja tõeliselt keskenduda langeb pidevalt, sest nad on hajevil ja teevad nüüd üksinda tööd, mida kümme aastat tagasi tehti kolmekesi.
Harvardi ärikooli juhtimisprofessor Joseph Fuller ütleb, et see võib anda tagasilöögi ja kahjustada töötajate tootlikkust: «Nende võime süveneda oma töösse ja tõeliselt keskenduda langeb pidevalt, sest nad on hajevil ja teevad nüüd üksinda tööd, mida kümme aastat tagasi tehti kolmekesi.»
Tulu töötaja kohta on investorite ja juhtide jaoks üha olulisem mõõdik. Nende seas, kes seda tähelepanelikult jälgivad, on Grindri tegevjuht George Arison. Kui ta 2022. aastal kohtinguplatvormi juhtima asus, teenis ettevõte umbes miljon dollarit tulu töötaja kohta.
Kahe aastaga on see näitaja enam kui kahekordistunud. Grindr värbas minimaalselt, võttis kasutusele uued tööriistad tootlikkuse tõstmiseks ja suurendas töötajate töökoormust.
«Mulle oli üsna selge, et inimesed ei tööta nii palju, kui nad peaksid,» ütles Arison.
Teised ärgitavad nüüd oma tiime tegema rohkem tööd, aga samade ressurssidega.
«Me toome turule kümme toodet,» ütles Covid-vaktsiini tootja Moderna tegevjuht Stéphane Bancel mai lõpus investoritele. «Meie meeskond peab leidma vastuse küsimusele, kuidas tuua need kümme toodet turule ilma lisatöötajaid värbamata.»
Muutuste elluviijad
Generatiivne AI võimaldab juba praegu juhtidel ette kujutada tulevikku veelgi vähemate töötajatega. Nii veebipoe platvormi Shopify kui ka keeleõppeäpi Duolingo tegevjuhid ütlesid hiljuti oma tiimidele, et tulevikus saab loa värvata uus töötaja ainult siis, kui on selge, et tema tööd ei saa automatiseerida. Pärast sotsiaalmeedias vallandunud kriitikat pehmendas Duolingo tegevjuht oma öeldut, selgitades, et tema ettevõte värbab endiselt sama tempoga nagu varem.
Kui Lattice kavatses oma personalitarkvara toodetele lisada palgaarvestuse funktsiooni, arvutasid juhid välja, et neil on selleks vaja 40–50 uut töötajat, kuna klientide palgaprobleemid nõuavad sageli kohest tähelepanu ja kiiret lahendamist.
/nginx/o/2025/06/20/16937906t1h0dfc.png)
Tegevjuht Sarah Franklin ütleb, et tegelikult värbas Lattice alla kümne uue töötaja, sest praegu kasutusel olevad AI-mudelid on palju võimekamad kui ühe-kahe aasta tagused vestlusrobotid. «Nad saavad vastu võtta spetsiifilisi päringuid ja need lahendada,» ütles ta. «Seda teevad ka inimesed.»
Paljud ettevõtted on hakanud kasutama rohkem AI-agente, mis suudavad teha inimeste eest otsuseid ja täita erinevaid ülesandeid, näiteks tasuda arveid või suunata ümber logistikat, kui miski häirib ettevõtte tavapärast kaubaveomarsruuti. Walmartis aitas selliste AI-agentide rakendamine kiirendada ettevõtte sees rõivaste tootmist kuni 18 nädala võrra.
Ettevõttes on juba praegu tööl 100 000 inimest vähem kui kümme aastat tagasi. Ta müüs küll selle aja jooksul maha oma äritegevused Brasiilias, Ühendkuningriigis ja teistes riikides, kuid see on vaid osa loost. Innovatsioon ja uus tehnoloogia on võimaldanud tõsta tulusid väiksemate töötajate arvuga. Ettevõte on teinud suuri investeeringuid oma kiiresti kasvavasse veebipoodi ja kasutab kauba laialiveoks töövõtjaid, kes töötajate arvu andmetes ei kajastu.
/nginx/o/2025/06/20/16937913t1h7121.jpg)
2024. aastal deklareeris Walmart oma käibeks 681 miljardit dollarit, mis on 40 protsenti rohkem kui 2014. aastal. «Paljud tänapäeva töökohti ei olnud veel paar aastat tagasi olemas ja me eeldame, et see muutuste tempo jätkub,» ütles Walmarti personalijuht Donna Morris.
Jassy ütles teisipäeval Amazoni töötajatele saadetud teates, et generatiivne AI ja AI-agendid muutuvad üha võimekamaks. Ta ütles, et ettevõte on juba rakendanud või on loomas rohkem kui tuhat AI-agenti ja ennustas, et AI-agendid kiirendavad uuenduste kiirust, vähendades rutiinset tööd. «AI-agendid võimaldavad meil alustada peaaegu kõike hoopis kaugemast lähtepunktist,» ütles ta.
Viis töötajat ja 50 miljonit dollarit käivet
Timmitud lähenemine mõjutab isegi kõige väiksemaid idufirmasid. Jolie, mis müüb tipptasemel filtriga dušiotsikuid, teenib sel aastal umbes 50 miljonit dollarit käivet. Firmas on viis töötajat.
Firma tegevjuht Ryan Babenzien, kes oma eelmises äris müüs oma tossubrändi maha Steve Maddenile, ütles, et tema jaoks ei ole töötajate arv olnud mitte kunagi edu tagatis. Jolie töötab optimaalse meeskonnaga, kuhu kuuluvad lisaks Bebenzienile kaasasutaja Arjan Singh ning kolm müügi-, turundus- ja sotsiaalmeedia spetsialisti, rakendades digitööriistu ning teatud finants-, operatsioonide- ja logistikaülesannete täitmiseks osalise tööajaga töövõtjaid.
«Värbamine pole nii tähtis nagu vanasti,» ütles Babenzien. «Kümme aastat tagasi oleks 50 miljoni dollarise käibe saavutamine viie või vähema inimesega tõesti keeruline. Tänapäeval on see minu arvates väga-väga tavaline.»
Babenzien loodab järgmise paari aasta jooksul kahekordistada ettevõtte käibe 100 miljoni dollarini.
Tema hinnangul peaks ettevõte selleks värbama veel kaks töötajat.
Inglise keelest tõlkinud Toomas Hõbemägi